In dit artikel geven we enkele handige tips voor het opzetten van je Google bedrijfsprofiel.
1. Maak of claim uw bedrijfsprofiel
Houd er rekening mee dat Google Bedrijfsprofielen en Google Mijn Bedrijf twee verschillende dingen zijn:
Google Bedrijfsprofiel: een lokale vermelding met informatie over een bedrijf. Bedrijfsprofielen worden weergegeven in Google Zoeken op desktop en mobiel, en in Google Maps.
Google Mijn Bedrijf: een gratis tool om uw Google Bedrijfsprofiel te beheren.
Gebruik geen zoekwoorden in uw bedrijfsnaam, uw profiel kan worden opgeschort.
2. Stel uw bedrijfscategorie in
Categorieën beschrijven wat uw bedrijf is, niet wat het doet of verkoopt. Kies altijd een primaire categorie die uw bedrijf als geheel het beste beschrijft, niet de producten of services.
3. Kies uw bedrijfstype
Google verdeelt bedrijven in wezen in drie typen.
Storefront-bedrijven bedienen klanten en klanten alleen op hun bedrijfsadres. Voorbeelden: kapsalons, cafés, bars, winkels, etc.
Bedrijven met een servicegebied bezoeken of leveren aan klanten en klanten, maar bedienen niet vanaf hun bedrijfsadres. Voorbeelden: loodgieter, schoonmaakdienst, mobiele kapper, etc.
Hybride bedrijven bedienen klanten en klanten vanaf hun bedrijfsadres en bezoeken of bezorgen hen ook. Voorbeelden: een fotograaf die op locatie en studio-opnames doet, of een restaurant dat ook bezorgservice biedt.
Als u een bedrijf op locatie heeft, stelt u uw adres in en laat u het veld Servicegebied leeg. Doe dit op het tabblad Info. Als u een bedrijf met een servicegebied heeft, klikt u op de optie om uw servicegebied in te stellen. U kunt maximaal twintig hiervan optellen, maar het is belangrijk om nauwkeurig te zijn. Maak een lijst van niet alle plaatsen die in je opkomen in de hoop dat ze worden weergegeven voor meer zoekopdrachten. Google zegt dat "de grenzen van uw algehele gebied niet verder mogen reiken dan ongeveer twee uur rijtijd vanaf waar uw bedrijf is gevestigd", dus meestal zijn een of twee nabijgelegen dorpen of steden voldoende. Gebruik postcodes als u meer gedetailleerd wilt zijn.
4. Duidelijk adres
Voeg dit correct toe zodat mensen je eenvoudig kunnen vinden.
5. Voeg kantooruren toe
Mensen moeten weten wanneer je open en gesloten bent, dus iedereen moet hun openingstijden toevoegen. Dat klinkt waarschijnlijk voor de hand liggend, maar er zijn talloze bedrijfsprofielen zonder deze essentiële informatie.
5. Stel vakantie-uren in
Niemand wil tijd besteden aan het reizen naar uw bedrijf om te beseffen dat u bij aankomst voor een feestdag vroeg bent gesloten. Het is frustrerend en een onfeilbare manier om slechte recensies te krijgen die een negatieve invloed kunnen hebben op uw lokale ranking.
6. Voeg uw contactgegevens toe
De meeste bedrijven willen zowel hun website als hun telefoonnummer toevoegen, wat u kunt doen op het tabblad "Info".
Laat deze velden alleen leeg als u geen website heeft of niet telefonisch gecontacteerd wilt worden. U moet op zijn minst één van deze toevoegen aan uw bedrijfsprofiel. Anders kunnen klanten geen contact met u opnemen.
7. Voeg foto's toe
Google zegt dat bedrijven met foto's 42% meer verzoeken om routebeschrijvingen en 35% meer websiteklikken ontvangen dan bedrijven zonder foto's. Iedereen kan foto's toevoegen aan een Google Business-vermelding, ook klanten. Maar door zelf foto's toe te voegen, zorgt u ervoor dat uw vermelding er op zijn best uitziet en om de juiste redenen opvalt in de zoekresultaten.
8. Voeg producten en diensten toe
Als Google u de mogelijkheid biedt om producten en services aan uw bedrijfsvermelding toe te voegen, is dit meestal de moeite waard, omdat uw bedrijfsvermelding hierdoor kan worden weergegeven voor nog relevantere zoekopdrachten.
9. Krijg meer beoordelingen
Volgens de studie van BrightLocal uit 2020 worden beoordelingen belangrijker voor de rangschikking. Google stelt zelf dat "hoogwaardige, positieve recensies van uw klanten de zichtbaarheid van uw bedrijf kunnen verbeteren en de kans vergroten dat een klant uw locatie bezoekt."
10. Beantwoord vragen
Mensen hebben mogelijk vragen over uw bedrijf waarop uw vermelding geen antwoord geeft. Daarom staat Google zoekers toe om vragen over bedrijven te stellen en antwoorden te krijgen van bedrijfseigenaren en de bredere gemeenschap.
11. Post updates
Met posts kunt u updates, aanbiedingen en evenementen met betrekking tot uw bedrijf delen. Beschouw ze als statusupdates. Ze verschijnen in een carrousel onder aan uw Google Business-venster.
12. Berichten instellen
Als u berichten inschakelt, wordt een knop toegevoegd aan uw Google Bedrijfsvermelding, zodat zoekers u rechtstreeks een bericht kunnen sturen.
13. Overige gegevens controleren
De meeste belangrijke opties in Google Mijn Bedrijf zijn nu voltooid, maar het is de moeite waard om even de tijd te nemen om alles in te vullen dat nog over is. Dit zal enigszins variëren, afhankelijk van de categorie die u voor uw bedrijf heeft gekozen.
14. Optimaliseer uw website
Is het je ooit opgevallen dat Google soms bedrijfsprofielen weergeeft in de zoekresultaten wanneer hun website vermeldt waarnaar je op zoek bent? Bijvoorbeeld: SEO diensten. Dan kan google je bedrijfsprofiel tonen met daaronder: hun website vermeldt: SEO diensten
Nawoord
Het implementeren van de meeste van de bovenstaande optimalisaties duurt niet langer dan een half uur. Daarna heeft u een goed geoptimaliseerd bedrijfsprofiel dat niet het slachtoffer wordt van de veelvoorkomende optimalisatiefouten die veel bedrijfseigenaren maken. U moet echter alles regelmatig bekijken om uw profiel correct te houden. (Eens in de paar maanden indien mogelijk).