Hoe begin je met een zoekwoorden onderzoek voor je website?

26 Nov 2020

Hoe begin je met een zoekwoorden onderzoek voor je website?

Een goed zoekwoorden onderzoek vormt de basis van SEO. Als niemand zoekt naar waar u over schrijft, krijgt u geen verkeer van Google, hoe hard u ook uw best doet. Daarom hebben we deze beginnershandleiding geschreven. Het leert je een bewezen zoekraamwerk voor zoekwoorden dat je gemakkelijk kunt aanpassen aan je website en doelen.

Basisprincipes van eeen zoekwoorden onderzoek
Voordat we diep ingaan op de fijne kneepjes van zoekwoordonderzoek en hoe u de beste zoekwoorden voor uw bedrijf kunt vinden, moeten we eerst de basisprincipes begrijpen.

Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn de woorden en woordgroepen die mensen in zoekmachines typen. Ze worden ook wel zoekopdrachten of 'SEO-zoekwoorden' genoemd.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Trefwoordonderzoek is het proces van het begrijpen van de taal die uw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar uw producten, services en inhoud. Het omvat vervolgens het analyseren, vergelijken en prioriteren van de beste zoekwoordmogelijkheden voor uw website.


Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk?
Zoekwoordonderzoek is de enige manier om erachter te komen wat mensen in zoekmachines typen. U moet dit weten om te voorkomen dat u inhoud maakt over dingen waarnaar niemand op zoek is. Veel website-eigenaren maken die fout, en volgens ons onderzoek is dit waarschijnlijk een groot deel van de reden waarom 90,63% van de pagina's geen verkeer van Google ontvangt.


1. Brainstorm

Een basis zoekwoord is het begin voor je zoekwoordenonderzoek. Dat zoewoord wordt vervolgens gebruikt om een ​​enorme lijst met zoekwoord ideeën te genereren. Als u al een product of bedrijf heeft dat u online wilt promoten, is het eenvoudig om basiszoekwoorden te bedenken. Bedenk eens wat mensen in Google typen om te vinden wat u aanbiedt.
Als u bijvoorbeeld koffiemachines en -apparatuur verkoopt, kunnen de volgende zoekwoorden zijn:
* koffie
* espresso
* cappuccino
* Franse media

Houd er rekening mee dat zo'n basis zoekwoord zelf niet per se de moeite waard zijn om te targeten met pagina's op uw website. Dus wees niet te veel geobsedeerd door uw basiszoekwoorden. Het duurt slechts een paar minuten om ze te vinden. Zodra u een handvol brede ideeën heeft met betrekking tot het onderwerp van uw website, gaat u verder met de volgende stap.


2. Bekijk voor welke zoekwoorden uw concurrenten rangschikken

Kijken naar welke zoekwoorden al verkeer naar uw concurrenten sturen, is meestal de beste manier om zoekwoordenonderzoek te starten. Maar eerst moet u die concurrenten identificeren. Dat is waar uw brainstormlijst met zoekwoorden van pas komt. Zoek gewoon op Google naar een van uw basiszoekwoorden en kijk wie er op de voorpagina staat. Als geen van de topwebsites voor uw basiszoekwoorden vergelijkbaar is met uw site (of waar u deze probeert te bezoeken), kunt u in plaats daarvan zoeken naar relevante ‘autosuggest'-zoekopdrachten.

 

3. Gebruik tools voor zoekwoordonderzoek

Concurrenten kunnen een geweldige bron van zoekwoordideeën zijn. Maar er zijn nog steeds talloze zoekwoorden die uw concurrenten niet targeten, en u kunt deze vinden met hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek.
Hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek werken allemaal op dezelfde manier. Je vult een basis zoekwoord in en ze halen zoekwoord ideeën uit hun database op basis van dat zoekwoord. Google Keyword Planner is misschien wel het meest bekende hulpprogramma voor zoekwoorden. Het is gratis te gebruiken en hoewel het voornamelijk voor adverteerders is, kunt u het ook gebruiken om zoekwoorden voor SEO te vinden.


4. Bestudeer uw niche

Alles wat we tot nu toe hebben besproken, is voldoende om een ​​bijna onbeperkt aantal zoekwoordideeën te genereren. Het wordt alleen beperkt door uw basiszoekwoorden en door de grootte en recentheid van de door u gekozen database van het hulpprogramma voor zoekwoorden. Hierdoor mis je vrijwel zeker een aantal goede ideeën. Je kunt dit oplossen door uw niche nader te bestuderen door ook op forums en andere sites te kijken. Zo kunt u meer dingen vinden waarmee uw potentiële klanten worstelen, die niet in de hulpprogramma's voor zoekwoorden zijn verschenen en waar geen van uw concurrenten de moeite voor heeft genomen.

 

5 Prioriteit toekennen aan zoekwoorden

Het stellen van zoekwoorden is niet bepaald de laatste stap in het onderzoeksproces voor zoekwoorden. Het is meer iets dat u moet doen als u de bovenstaande stappen doorloopt. Als u zoekwoorden zoekt, hun statistieken analyseert en ze groepeert, stelt u uzelf de volgende vragen:
* Wat is het geschatte verkeerspotentieel van dit zoekwoord?
* Hoe zwaar is de concurrentie? Wat zou er nodig zijn om ervoor te rangschikken?
* Heeft u al inhoud over dit onderwerp? Zo nee, wat is er nodig om een ​​concurrerende pagina te maken en te promoten?
* Rangschikt u al voor dit zoekwoord? Kunt u meer bezoekers trekken door uw positie met een paar posities te verbeteren?
* Wordt het verkeer waarschijnlijk omgezet in leads en verkopen, of zal het alleen merkbekendheid opleveren?

Dat laatste punt is bijzonder belangrijk. Hoewel zoekvolume, verkeerspotentieel, moeilijkheidsgraad en zoekintentie allemaal belangrijke overwegingen zijn, moet u ook overwegen welk verkeer van dat zoekwoord uw bedrijf waard is.


6 Hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek

Laten we, voordat we alles afronden, eens kijken naar enkele populaire hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek waarmee u alles kunt doen wat hierboven is besproken.
Google Keyword Planner (gratis)
Vanwege de unieke zoekwoordsuggesties en actuele CPC-waarden.
Google Trends (gratis)
Voor trendvergelijkingen en het onderzoeken van de geografie van trends.
Google Search Console (gratis)
Voor het controleren van de top 1.000 zoekwoorden waarvoor u al staat en hoeveel verkeer die zoekwoorden u sturen.